25/11/2016 – 20:00
Vooruit
Het Eastern Daze festival – een samenwerking tussen Vooruit, Kraak en Sound In Motion/Oorstof – viert dit jaar zijn derde verjaardag. Drie dagen lang vormt Kunstencentrum Vooruit opnieuw het middelpunt van hypnotische en avontuurlijke muziek waarbij genres, nationaliteiten en andere artificiële constructies vrolijk overboord worden gegooid. Tickets voor het hele weekend ook beschikbaar via deze link !
Kwieke 70-plusser Mike Cooper is een gerenommeerd bottleneck slidegitarist én wereldreiziger. In de jaren 60 maakte hij deel uit van de opkomende Britse blues- en folkscene – zie ook verwante zielen als Michael Chapman, John Martyn en Roy Harper. Op platen als ‘Trout Steel’ combineerde hij countryfolk met jazz, vrije improvisatie en field recordings. De voorbije vijf decennia tokkelde Cooper een oeuvre bijeen, dat nu dankzij een aantal reissues – op onder andere Paradise of Bachelors – herontdekt wordt. In 2014 nog bracht de Brit samen met Steve Gunn de moody gitaarplaat ‘Cantos de Lisboa’ uit.
Coopers muziek springt van loopbased exotica en gedeconstrueerde Hawaïaanse muziek naar outsider ambient. Met zijn fenomenale fingerpicking- en slidegitaartechniek geeft hij tal van jonge honden het nakijken.
Giancarlo Toniutti is een Italiaanse elektro-akoestische componist, antropoloog en beeldend kunstenaar. Sinds de vroege jaren 80 construeert hij via tapecollages en analoge geluidssynthese een volstrekt uniek geluidsuniversum. Naast zijn solo-experimenten werkte Toniutti samen met ambient-held Andrew Chalk en krautpionier Conrad Schnitzler.
Exclusief voor Eastern Daze III speelt Toniutti zijn meesterwerk ‘Epigènesi’ uit 1986 quadrafonisch. Een abstracte trip naar onbestaande exotische culturen, waarbij het begrip ‘mens’ herdacht wordt en een nieuwe taal wordt gecreëerd.
Spencer Clark is de ultieme shapeshifter. Met James Ferraro vormde hij jarenlang het cult droneduo The Skaters. Solo speelde hij onder alleszeggende aliassen als Monopoly Child Searcher, Vodka Soap en Black Joker. Als Typhonian Highlife recycleert hij deze keer een afvalberg van vergeten eighties elektronica en voegt daar new age mystiek en vhs-waanbeelden aan toe. Zijn recentste plaat ‘World of Shells’ – uit op het Gentse Kraak-label – is een parel vol esoterische exotica.
Ja, er bestaat een underground scene in Toulouse, en het vlaggenschip van die scene heet Nibul. Een duo dat – net zoals verwante zielen France – voluit de grenzen van hypnotische muziek opzoekt. Diepe drones met geloopte saxofoon en rammelende, Tibetaanse percussie creëren een brutale muur van geluid. Als er één concert is waarbij dronken headbangen en meditatief knikkebollen in elkaar overvloeien, moet het wel bij deze Nibul zijn.