21/11/2024 – 20:00
STUK
Twintig jaar na haar passage in Leuven eren STUK en Sound in Motion/Oorstof de iconische Amerikaanse componist en geluidskunstenaar Maryanne Amacher met een unieke reconstructie van GLIA, een van haar baanbrekende composities, door Ensemble Contrechamps en Zwischentöne met Bill Dietz.
De Amerikaanse componist en geluidskunstenaar Maryanne Amacher was ontegensprekelijk een van de meest uitzonderlijke muzikale buitenbeentjes van de twintigste eeuw. Als leerling van Karlheinz Stockhausen, was ze een grote vernieuwer op het gebied van geluidsperceptie, spatialisatie en auditieve architectuur. Zo onderzocht Amacher de creatieve mogelijkheden van de manier waarop het slakkenhuis in ons oor zelf geluiden verwerkt (zogenaamde ‘otoakoestische tonen’). Op haar visionaire pad werkte ze samen met kunstenaars als John Cage, Merce Cunningham en Thurston Moore. Drie jaar voor haar dood, in 2006, was Amacher nog te gast in STUK met een live performance in de Soetezaal.
Nu, bijna twintig jaar later, eert STUK dit icoon uit de twintigste eeuwse muziek met een nieuwe interpretatie van haar werk GLIA uit 2005. GLIA werd slechts één keer uitgevoerd in Berlijn voor haar vroegtijdige dood in 2009. Vernoemd naar de hersencellen die helpen bij de neurotransmissie tussen synapsen, ensceneert Amachers werk ‘gliale’ interacties tussen otoakoestische emissies uit het oor van luisteraars, live instrumenten en elektronica. In 2012 begon geluidskunstenaar en -onderzoeker Bill Dietz te werken aan een interpretatieve reconstructie van het werk voor toekomstige uitvoeringen. Dit in samenwerking met leden van het oorspronkelijke ensemble (Zwischentöne), maar ook met Ensemble Contrechamps. Elke uitvoering van GLIA is een nieuwe episode in de collectieve heropvoering van Amachers werk.
Met leden van: Ensemble Contrechamps & Ensemble Zwischentöne | Fluit: Susanne Peters & Dorothee Sporbeck | Viool: Maximilian Haft & Akiko Ahrendt | Cello: Lucy Railton | Accordeon: Volker Schindel & Helles Weber | Artistieke leiding, elektronica, dirigent: Bill Dietz