26/04/2023 – 19:30
Miry Concertzaal
Vanaf 2023 zal Sound in Motion de krachten bundelen met VIERNULVIER en de Miry Concertzaal om een van de Ruiskamerevents per jaar mee te cureren. Ruiskamer is een experimentele concertreeks zonder grenzen die pioniers en gerenommeerde artiesten presenteert in combinatie met nieuw en/of onontdekt talent dat zijn weg zoekt in de wereld van de avant-garde compositie en improvisatie.
Mary Jane Leach componeert vaak specifiek voor bepaalde ruimtes en instrumenten. Een prachtig voorbeeld hiervan is ‘Pipe Dreams’ – een meeslepende compositie voor orgel uit 1989, gecomponeerd voor en uitgevoerd door Leach op het orgel van de Sankt Peter-kerk in Keulen, uitgebracht door het Italiaanse Editions Blume (Lucier, Eastman, Hennies …). Voor Ruiskamer #6 zal Leach nu gloednieuw werk componeren voor, en uitvoeren op, het majestueuze orgel van de Miry concertzaal, een wereldpremière dus en een zeldzame gelegenheid om deze invloedrijke New Yorkse componiste live aan het werk te zien op orgel.
Leach is een Amerikaanse componiste die samen met geestes- en leeftijdsgenoten als Julius Eastman, Arnold Dreyblatt (zie Ruiskamer#5) Arthur Russell, Ellen Fullman, Peter Zummo en Philip Corner in het bruisende New York aan het einde van de jaren zeventig belandde. In haar werk staan de fysieke en akoestische kwaliteiten van geluid – en hoe ze interageren in de ruimte – centraal. Haar werk wordt internationaal vertolkt en opnames vinden we terug op labels als Die Schachtel, XI Records, Lovely, New World en Editions Blume. Een nieuwe release is gepland op Shlop Sviri’s Modern Love label. Samen met Renée Levine Packer is ze mederedacteur van ‘Gay Guerrilla: Julius Eastman and his Music’.
‘Echo Yes No’ (2019) van de Amerikaanse componist Mike Svoboda, voor twee harpen en elektronica, is geen vrolijk stuk. Het beschouwt de innerlijke strijd die gepaard gaat met moeilijke beslissingen in het leven. Het bijwonen van een uitvoering van dit stuk is een live-ervaring van zo’n moment van strijd: de geluiden die via de surround-luidsprekeropstelling door de zaal circuleren, creëren op elke zitplaats een unieke ervaring.
In dit concert experimenteren Marjolein Vernimmen en Jenna Vergeynst (harpduo Vireo), bijgestaan door Roel Das op elektronica, met de ruimtelijke aspecten van dit stuk. Om die ruimtelijke beleving te optimaliseren, voeren ze het stuk op in een surroundsetting, niet alleen van de speakers maar ook van het publiek. In deze surroundopstelling combineren ze Svoboda’s ‘Echo Yes No’ met ‘Refraction’, een kort stuk van de Belgische componist Benjamin Van Esser, die in zijn werk speelt met desoriënterende metrische effecten, consonantie en dissonantie en een ongeziene harmonische complexiteit en ritmische organiciteit.
Dit is een betaal wat je kan event:
7, 10, of 15 EUR
Voor tickets, klik hier !