8/02/2024 – 19:30
Rataplan
Sakina Abdou (sax, fluit) en Peter Orins (drums), beiden uit Lille, werken al enkele jaren samen, onder andere in een trio met pianiste Barbara Dang en met verschillende projecten van het ensemble Toc. In Rataplan treden ze voor een zeldzame keer op als duo.
Sakina Abdou is saxofoniste, fluitiste en beeldend kunstenaar. Ze studeerde dwarsfluit (oude en hedendaagse muziek) en saxofoon (klassiek/hedendaags/jazz) aan de Muziekacademie van Rijsel en Roubaix. Sinds 1998 is ze lid van verschillende bands in de omgeving van Lille die actief zijn binnen het brede spectrum van jazz, geïmproviseerde en hedendaagse muziek. Tot deze bands behoren Bi-Ki?, het La Pieuvre Orchestra onder leiding van Olivier Benoit, Vazytouille, Eliogabal en de Toc Compulsive Brass Band. Ze heeft samengewerkt met het Dedalus Ensemble en artiesten als Satoko Fuji, Eve Risser, Jean-Luc Guionnet en Raymond Boni. In december 2022 bracht ze haar eerste soloplaat ‘Goodbye Ground’ uit op het befaamde Relative Pitch label.
Peter Orins is actief als jazzmuzikant sinds het midden van de jaren 90. Hij behaalde zijn diploma aan het conservatorium van Lille in 1997 en studeerde tevens musicologie, improvisatie (bij Fred Van Hove) en compositie (bij Jean-Marc Chouvel en Ricardo Mandolini). In 2010 richtte zijn ondertussen meest bekende band op: KAZE. Met dit Frans-Japanse kwartet met pianiste Satoko Fujii en trompettisten Natsuki Tamura en Christian Pruvost toert hij geregeld in binnen- en buitenland. Het kwartet bracht verschillende albums uit, waaronder samenwerkingen met Ikue Mori en Sophie Agnel. Zijn recente samenwerkingen omvatten optredens en/of opnames met Dave Rempis, Joke Lanz, Paulina Owczarek en Ingrid Laubrock. Orins is ook artistiek directeur van het Muzzix muzikantencollectief en het Circum-Disc label sinds de oprichting.
Na de geweldige projecten met artiesten als Yves De Mey, Julien Tassin en Suzan Peeters presenteert het Antwerpse collectief Strange Meeting opnieuw een verrassende samenwerking in Rataplan. Altsaxofonist Charel Maes nodigt de multigetalenteerde Youniss uit voor een meeslepende clash van stijlen. Nadat hij aanvankelijk muziek produceerde onder de naam Corrupted, bracht Youniss onlangs zijn tweede album ‘White Space’ uit onder zijn eigen naam. Met muzikale en politieke invloeden variërend van Amiri Baraka, Boris en Moor Mother tot Radiohead en Kassa Overall, geeft hij een stem aan zijn innerlijke existentiële kreten met vocale uithalen badend in polyfone breekbaarheid, gierende gitaren en opgelapt drumwerk met elektronische texturen. Voeg daar nog de uitdagende saxofoonlijnen van Maes erbij en het wordt gegarandeerd een fascinerende trip. Drummer Orlan Ghekiere, actief als soloartiest en in verschillende bands en projecten variërend van pop tot vrije geïmproviseerde muziek, maakt de puzzel compleet.