3/03/2020 – 20:00
AB Club
AB en Oorstof / Sound in Motion presenteren een eerbetoon aan de Amerikaanse componiste Maryanne Amacher (1938-2009) met een screening van Andrew Kesins documentaire Day Trip Maryanne, over het leven van deze unieke artieste om de avond te openen, gevolgd door een gesprek met en een live set door de Nederlandse geluidskunstenaar, improvisator en componist van experimentele en elektronische muziek Thomas Ankersmit (Perceptual Geography for Maryanne Amacher).
Er zijn slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor deze unieke avond !
Maryanne Amacher is een iconisch figuur in de experimentele muziekwereld. Ze studeerde bij Stockhausen en werkte samen met Cage maar staat vooral bekend om haar eigen volstrekt unieke oeuvre. Ze werd aangetrokken door uitersten: van een fluisterzachte toon tot een orkaan van geluid. Haar werk overschreed de grenzen tussen wetenschap, muziek en kunst; ze was onderzoekster bij MIT (Massachusetts Institute of Technology) en haar shows varieerden van Woodstock tot het Whitney Museum. In 2005 ontving ze de ‘Golden Nica’ van Ars Electronica, de hoogte eer van dit internationaal gerenommeerd festival/competitie voor experimentele elektronica.
Day Trip Maryanne capteert de samenwerking tussen de legendarische Amerikaanse geluidskunstenares Maryanne Amacher en de experimentele gitarist Thurston Moore. Deze dertig minuten durende film kwam tot stand in het kader van een film-/videoproject tussen Andrew Kesin, Kim Gordon en Thurston Moore dat focust op het werk van verschillende vrouwen die actief zijn in de wereld van de experimentele muziek.
Regie: Andrew Kesin – Productie: Andrew Kesin & Thurston Moore – Camera: Jon Bekemeier & Andrew Kesin
‘Perceptual Geography’ is een nieuw solo live-project van Thomas Ankersmit voor Serge Modular synthesizer, gebaseerd op het baanbrekende onderzoek van – en opgedragen aan – de legendarische Amerikaanse geluidskunstenares Maryanne Amacher. Het onderzoek van Amacher naar perceptie, psycho-akoestische fenomenen, spatialisatie en het uitbreiden van de rol van de luisteraar, vormen de basis van het Ankersmits. In een tijd waarin schijnbaar alles wordt verbruikt via schermen en koptelefoons, is dit een uitvoering die alleen kan worden ervaren in het huidige moment en de werkelijke, fysieke ruimte. Amacher en Ankersmit ontmoetten elkaar voor het eerst in New York in 2000 en werden vrienden in haar latere jaren. Hij beschouwt haar als een van zijn grootste invloeden. Het instrument van Ankersmit, de Serge Modular-synthesizer, werd ontwikkeld door Amachers partner Serge Tcherepnin, die ook instrumenten voor haar ontwierp.
2019 markeerde de 10e verjaardag van de dood van Amacher. Ze liet een unieke hoeveelheid muziek en onderzoek achter, waarvoor tot nog toe verrassend weinig kunstenaars de tijd hebben genomen om het verder te ontwikkelen.