27/08/2017 – 15:30
Zuiderpershuis
Op dag 2 van het Summer Bummer festival trekken we de lijn van de avontuurlijke en diverse muziek resoluut door. OREN AMBARCHI doet het op plaat met artiesten als Jim O’Rourke, Arto Lindsay, Will Guthrie en Mark Fell, live heeft hij genoeg aan een elekrtische gitaar en een batterij effecten om zijn indrukwekkende muzikale wereld vorm te geven. De legendarische saxofonist en freejazz pioneer PETER BRÖTZMANN (tenorsax, taragot) haalt de banden aan met zijn al even legendarische Japanse muzikale broeder TOSHINORI KONDO (trompet, elektronica) en HEATHER LEIGH (pedal steel) die de eerder aangekondigde Sabu Toyozumi vervangt. POULOMI DESAI vormt haar sitar om tot een meer dan verrassende elektro-akoestische klankenbron. Saxofoniste JULIE KJÆR brengt met JOHN EDWARDS (bas) en STEVE NOBLE (drum) een van de sterkste ritmetandems uit de alternatieve muziek en freejazz naar Summer Bummer en laat horen dat ze, samen met deze heren blindelings kunnen schakelen tussen compositie en improvisatie. NIELS VAN HEERTUM (eufonium) en ERIC BOEREN (trompet, kornet) laten voor het eerst in duo hun koper in duel gaan, maar evengoed wordt het een regelrechte paringsdans. ELKO BLIJWEERT en FRANS VAN ISACKER refereren naar Bach, Brian Eno, Boredoms en Beethoven voor hun escapades als duo op gitaar en saxofoon. Waar dat eindigt zal blijken op deze tweede dag van het Summer Bummer Festival.
DAG 2 | SUMMER BUMMER 2017 at ZUIDERPERSHUIS | |||
15.30 | Deuren | |||
16.30 | Elko Blijweert & Frans Van Isacker | |||
17.15 | Poulomi Desai | |||
18.00 | Niels Van Heertum & Eric Boeren | |||
20.00 | Julie Kjær – Steve Noble – John Edwards | |||
21.00 | Peter Brötzmann – Toshinori Kondo – Heather Leigh | |||
22.00 | Oren Ambarchi | |||
Eten | Homemade slow food verkrijgbaar op het festival !!! | |||
Platenbeurs | Stands van Dropa Disc, Morbus Gravis, Instant Jazz, ROTKAT, Knotwilg , Sloow Tapes, Timo Van Luijk & merch van de artiesten |
De Australische gitarist Oren Ambarchi is een ware muzikale kameleon. Of het nu gaat over het spelen van metal riffs, het lagen van drones of sound scapes, het evokeren van minimale beats of het excelleren in avant-garde- of freejazzuitwassen, Ambarchi’s muziek is altijd een avontuurlijk ontdekkingspad. Op zijn releases – check bijvoorbeeld Hubris op Editions Mego – vinden we vaak goed volk als Keiji Haino, Jim O’Rourke, Arto Lindsay, Stephen O’Malley, Will Guthrie of Ricardo Villalobos terug. Het is echter in de setting van een solo live concert dat zijn ware muzikale diversiteit echt op de voorgrond treedt.
Rietblazer Peter Brötzmann en pedalsteel-speelster Heather Leigh toerden als duo de wereld rond en brachten met Ears Are Filled With Wonder en Sex Tape, voor het Oostenrijks label Trost, twee gesmaakte releases op de markt. Toshinori Kondo is sinds de jaren tachtig dé trompetspeler bij uitstek in Brötzmanns grotere ensembles – Alarm, März Combo, Chicago Tentet, Die Like A Dog, Hairy Bones. Brötzmann, Kondo en Leigh gaan nu voor het eerst als trio de hort op.
Poulomi Desai verruimt het klankenpotentieel van haar sitar met field recordings uit gemanipuleerde cassettedecks, speelgoed, keukengerei en massagesticks en loodst zo elementen als toeval, uitdaging en subversie binnen in haar industrial, door noise beïnvloedde performances. Daarmee breekt Desai bewust alle regels en verwachtingen van hoe dit ‘heilig’ instrument moet worden bespeeld, stelt ze de toewijding en de guru-shishya praktijk (opeenvolging van mentors) in vraag, en gaat ze in tegen de clichematige voorstelling van de sitarspeler zelf. Haar sitar is de primaire basis van haar sonische exploraties: een soort van allegorische remedie tegen de objectivering van het lichaam van de Zuid-Aziatische vrouw zoals die in de populaire Bollywood-cinema en -cultuur wordt voorgesteld en een bevestiging van Desai’s idee dat noise ook protest kan zijn. Poulomi Desai bestiert de Usurp Art Space in Londen, is curator van een expo rond de historische Grunwick-staking en geniet een onderzoeksmandaat van The Leverhulme Trust (onderzoek en educatie).
De Deense, in Londen residerende, Julie Kjær (saxofoon, fluit, klarinet) laat zich gelden als een van de sterkhouders van Paal Nilssen-Love Large Unit en treedt internationaal steeds meer op de voorgrond met haar eigen projecten. Zo bracht ze in 2016 de release Dobbeltgænger voor Clean Feed Records uit. Samen met de gerenommeerde spelers Steve Noble (drum) en John Edwards (bas) balanceert ze op die sublieme release meesterlijk op de fijne lijn tussen compositie en improvisatie. Tijdens Summer Bummer staat dit krachtig trio eindelijk voor het eerst op een Belgisch podium.
Dat Eric Boeren (trompet, kornet) een erg veelzijdig muzikant is, mag blijken uit diverse samenwerkingen met muzikanten als Peter Evans, Jason Adasiewicz, Tobias Delius, Michael Moore, Han Bennink, Wilbert de Joode, Mike Reed of Joachim Badenhorst. Hij is tevens een van de oprichters van het Amsterdams muzikantencollectief Stichting Doek en zoekt geregeld nieuwe muzikale uitdagingen. Voor Summer Bummer gaat Boeren voor het eerst een duo aan met Eufoniumspeler Niels Van Heertum, geen onbekende voor de Oorstof-serie en pas nog verantwoordelijk voor een van de hoogtepunten van Fred Van Hove at 80 in trio met Ernst Reijseger en Fred Van Hove.
De Antwerpse gitarist Elko Blijweert is een centrale speler in de Antwerpse rock-, pop- en jazzscene. Met altsaxofonist Frans Van Isacker deelt Blijweert een verleden in Franco Saint De Bakker, een combo dat jazz naar de rockende massa bracht. Die achtergrond in pop, rock, jazz en klassieke muziek laten ze nu varen en duiken het avontuur van de improvisatie in. Met succes zo blijkt uit Atlajala Land, hun eerste release als duo uit 2015. Muzikale referenties als Brian Eno, Richard Thompson, Jackie Mc Lean, Boredoms, Bach en Beethoven zijn niet uit de lucht gegrepen.
With The Support Of:
Met de steun van: